Hur påverkar en befolkningsökning våra levnadsvillkor?

onsdag 31 augusti 2022 19:00-20:00, Zoom
Webbplats: https://us06web.zoom.us/j/84945623155?pwd=RVcwQ0Z1MnMxQVh6cmFPbVAvWnFxUT09
Talare:

Frank Götmark,  professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet och Professor, Dr Robert Zinser som var med och grundade RMCH - Rotary Action Group for Reproductive, Maternal and Child Health

Föreläsning online. Här får Du ta del av intressanta föredrag som belyser hur en ökande befolkning på många olika sätt påverkar våra långsiktiga levnadsvillkor.

Föredragshållare

Frank Götmark, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet. Han har lett ett forskningsprojekt som studerade effekterna av folkökning och vad man bör göra för att nå hållbar utveckling inom detta område. Befolkningsökningen ökar konsumtionen och resursförbrukningen, vilket påverkar nästan allt i ett samhälle säger Frank. Det är inget som nämns i FN:s globala mål, men som har påverkan på alla de 17 angivna målen.

Professor, Dr Robert Zinser, som 1995 var med och grundade Rotary Action Group for Reproductive, Maternal and Child Health, Rotarys äldsta och största aktionsgrupp. Året därpå startade han den första landssektionen i Tyskland, som sedan dess har genomfört ett stort antal internationella projekt bla i Nigeria. Han har även lett många internationella kongresser med detta tema.

Om Du har frågor så kontakta gärna PDG Claes Nilsson, D2370, via e-mail claes.nilsson49@gmail.com

Hur påverkar en befolkningsökning våra långsiktiga levnadsvillkor? Inbjudan till digitalt möte.